- Oggetto:
- Oggetto:
Private Law and Behavioural Studies - Integrated course
- Oggetto:
Private Law and Behavioural Studies - Integrated course
- Oggetto:
Academic year 2024/2025
- Course ID
- MAN0594
- Teacher
- Nadia Coggiola (Lecturer)
- Year
- 3rd year
- Teaching period
- Second term
- Type
- Elective
- Credits/Recognition
- 6
- Course disciplinary sector (SSD)
- IUS/01 - private law
IUS/02 - comparative private law - Delivery
- Formal authority
- Language
- English
- Attendance
- Obligatory
- Type of examination
- Written
- Oggetto:
Sommario del corso
- Oggetto:
Course objectives
Lo scopo dell’insegnamento è quello di fornire una conoscenza di base degli strumenti che gli studi comportamentali possono fornire nell’elaborazione ed implementazione delle regole di diritto privato. Pertanto, partiremo dall’esame delle principali scoperte delle scienze comportamentali sulla razionalità limitata degli agenti per poi passare ad esaminare come questi meccanismi possono essere applicati al Diritto Privato al fine di massimizzare l’efficienza delle regole giuridiche.
The aim of the course is to give a basic knowledge of the tools that Behavioural Studies may give to the elaboration and implementation of Private Law rules. Therefore, we shall start from the examination of the main discoveries of behavioural sciences on the bound rationality of the agents and then we shall move to examine how these mechanisms may be applied to Private law to maximise the efficiency of the legal rules
- Oggetto:
Results of learning outcomes
Conoscenza dei principi fondamentali sulla razionalità limitata degli agenti elaborati dagli studi comportamentali e comprensione del loro funzionamento. Capacità di identificare gli impulsi del Sistema 1 e i meccanismi del Sistema 2 e di applicarli a fattispecie concrete. Capacità di elaborare semplici ricerche sul campo e di comunicare con specialisti del settore. Capacità di prendere parte a corsi di studio specializzati o partecipare a seminari sul tema.
Per eventuali disturbi dell’apprendimento o disabilità, si prega di prendere visione delle modalità di supporto (https://www.unito.it/servizi/
lo-studio/studenti-con- disabilitaopen_in_newopen_in_new) e di accoglienza
(https://www.unito.it/accoglienza-studenti-con- disabilita-e-dsaopen_in_newopen_in_new) di Ateneo e in particolare delle procedure necessarie per il supporto in sede d’esame (https://www.unito.it/servizi/ lo-studio/studenti-e- studentesse-con-disabilita/ supporto-studenti-e- studentesse-conopen_in_newopen_in_new). Knowledge of the basic principles of bounded rationality of agents developed by behavioural studies and understanding of how they work. Ability to identify System 1 impulses and System 2 mechanisms and apply them to concrete cases. Ability to develop simple field research and communicate with specialists in the field. Ability to participate in specialized courses or attend seminars on the subject.
In case of learning disabilities or other disabilities, please review the university’s support and accommodation policies (https://www.unito.it/servizi/
lo-studio/studenti-con- disabilitaopen_in_newopen_in_new and https://www.unito.it/ accoglienza-studenti-con- disabilita-e-dsaopen_in_newopen_in_new), particularly the procedures necessary for examination support (https://www.unito.it/servizi/ lo-studio/studenti-e- studentesse-con-disabilita/ supporto-studenti-e- studentesse-conopen_in_newopen_in_new) - Oggetto:
Program
Partenalismo Libertario e Spinte gentili
Homo sapiens contro Homo Economicus
Come pensiamo: Sistema Automatico e Sistema Riflessivo
Euristiche e Fallacie
Fallacie comuni: Ancoraggio, Disponibilità, Rappresentatività, Avversione per le perdite, Status Quo
Inquadramento
Resistere alle tentazioni
Seguire il gregge
Quando abbiamo bisogno di una spinta gentile?
Architettura delle scelte
Casi pratici:
- Risparmio
- Investimento
- Mercato del credito
- Salute
- Donazione di organi
- Salvare il pianetaLibertarian paternalism and nudges
Humans vs Econs
How we think: Automatic System and Reflective System
Heuristics and Biases
Common biases: Anchoring, Availability, Representativeness, Loss Aversion, Status Quo, Framing
Resisting Temptation
Following the Herd
When we need a nudge?
Choice Architecture
Practical cases:
- Saving
- Investing
- Credit markets
- Health
- Organ Donations
- Saving the Planet- Oggetto:
Course delivery
42 ore di lezione.
Dopo la spiegazione sui principi fondamentali di razionalità limitata degli agenti, si indagheranno dei casi reali e fittizi, con la partecipazione attiva degli studenti.A supporto delle lezioni frontali saranno utilizzate slide messe a disposizione degli studenti sulla pagina eLearning (Moodle) del corso. Tali slide non sostituiscono al fine dello studio il contenuto delle lezioni.
Le studentesse e studenti sono invitati a iscriversi alla pagina eLearning dell'insegnamento, dove saranno pubblicati tutti gli aggiornamenti sullo stesso
42 lesson hours.
After the explanation of the fundamental principles on bounded rationality of the agents, actual and fictional cases will be investigated, with the active participation of the studentsPPTs will be used to support frontal lessons, and they will be posted on the course Moodle. PPTs are not a substitute of lessons.
Students are invited to enrol on the eLearning (Moodle) page of the course, where all the news on the course will be posted
- Oggetto:
Learning assessment methods
La valutazione verrà fatta sulla base della partecipazione attiva degli studenti nel corso, la presentazione di un tema di discussione alla classe e una discussione orale finale su tale presentazione ed esame sui temi del corso.
Solo gli studenti che hanno frequentato almeno 9 lezioni su 12 verranno considerati studenti frequentanti.
Gli studenti che hanno frequentato solo il modulo di Behavioural Studies (21 ore - 3 crediti) devono partecipare ad almeno 4 lezioni su 6.
Poichè la partecipazione attiva degli studenti al corso è di grande importanza, la loro frequentazione sarà verificata tramite appello fatto dal docente, in ogni momento della lezione, e anche più volte nella stessa lezione.
La presentazione deve essere suddivisa in:
- introduzione descrittiva del problema
- parte centrale descrittiva degli strumenti di scienze cognitive che possono essere utilizzati per risolvere o ridurre il problema
- conclusioniPoiché il corso è a frequenza obbligatoria, gli studenti non frequentanti non possono sostenere l'esame.
I voti sono espressi in trentesimi.
The evaluation will be made on the basis of the active participation of the students in the course, the presentation of a topic to the class, and a final oral discussion of the presentation and examination on the topics of the course.
Only students that attended at least 9 lessons out of 12 will be considered attending students.
Students that will attend only the Behavioural Studies module (21 hours - 3 credits) the minimum required attendance is 4 lessons out of 6.
Since the active participation of students in the classroom is of utmost importance, the attendance of the students will be ascertained by a roll call made by the professor, at any moment of the lesson., even more than once during the same lesson.
The presentation must be divided into:
- introduction describing what is the problem at stake
- central part describing the tools of behavioural studies that could be used to solve or reduce the problem
- conclusionSince attendance in the course is compulsory, the examination cannot be taken by non-attending students.
Marks are expressed in thirties.
- Oggetto:
Support activities
I tutor del corso guideranno gli studenti nella soluzione e presentazione dei casi, e li aiuteranno ad individuare e comprendere gli aspetti di maggiore rilievo della materia
The course tutors will lead the students in the solution and presentation of the cases and will help them to find and understand the main issues of the subject
Suggested readings and bibliography
- Oggetto:
- Book
- Title:
- Nudge. The final edition
- Year of publication:
- 2021
- Publisher:
- Penguin Books
- Author:
- Richard Thaler - Cass Sunstein
- ISBN
- Notes:
- Non compulsory
- Required:
- No
- Oggetto:
- Book
- Title:
- The invisible gorilla
- Year of publication:
- 2011
- Publisher:
- Harmony
- Author:
- Christopher Chabris - Daniel Simons
- ISBN
- Notes:
- Non compulsory
- Required:
- No
- Oggetto:
Teaching Modules
- Oggetto: