Vai al contenuto principale
Coronavirus: aggiornamenti per la comunità universitaria / Coronavirus: updates for UniTo Community
Oggetto:
Oggetto:

Public Management and Public Economics - Stream B

Oggetto:

Public Management and Public Economics B

Oggetto:

Academic year 2022/2023

Course ID
MAN0514
Teachers
Valerio Brescia (Lecturer)
Francesco Figari (Lecturer)
Justyna Anna Fijalkowska (Lecturer)
Year
3rd year
Teaching period
First term
Type
Elective
Credits/Recognition
7
Course disciplinary sector (SSD)
SECS-P/07 - business administration and management
Delivery
Formal authority
Language
English
Attendance
Obligatory
Type of examination
Written
Oggetto:

Sommario del corso

Oggetto:

Course objectives

L’insegnamento di Public Management ed Economia Pubblica si propone di fornire le basi teoriche del  Public Management e dell'Economia nel Settore Pubblico, l’insegnamento è organizzato sulla base di esperienze concrete della realtà aziendale odierna. Il corso mira ad accrescere le conoscenze e le capacità di pensiero critico degli studenti sulle problematiche contemporanee (internazionali e nazionali) di Public Management ed Economia.

Il primo modulo - Management Pubblico - prevede l'acquisizione di capacità cognitive in grado di orientare gli studenti nel settore pubblico e consentire la comprensione degli aspetti finanziari, economici e di rendicontazione pubblica. Gli strumenti gestionali e di management consentono una conoscenza di base per il processo decisionale. Il percorso di studi garantisce competenze in termini di comunicazione e capacità di lavorare in team. Inoltre, l'obiettivo è rielaborare le teorie e le tecniche applicandole a casi pratici.

Gli studenti acquisiranno abilità pratiche nell'analisi delle politiche pubbliche, nella definizione del bilancio sociale, nella valutazione delle prestazioni, nell'efficienza e nell'equità dei servizi pubblici. Il corso affronta dinamiche e approcci nazionali e internazionali.

Il secondo modulo – Economia pubblica – affronta il ruolo del settore pubblico nelle economie moderne, concentrandosi sui fallimenti del mercato, tra cui la fornitura di beni pubblici, le esternalità e l'informazione asimmetrica. Il corso fornirà agli studenti una conoscenza di base della teoria dell'economia pubblica standard e dell'economia pubblica empirica concentrandosi sul ruolo e la dimensione del settore pubblico e sui concetti fondamentali dell'economia del benessere che si occupano del trade-off tra equità ed efficienza e della sua valutazione quantitativa.

The Public Management and Public Economics course aims at providing the core theoretical basics of Public Management and Economics of Public Sector and focuses on actual experiences from present day business reality. The course aims at increasing students' knowledge and critical thinking skills concerning contemporary (International - and - domestic) issues on Public Management and Economics.

The first module - Public Management - provides for the acquisition of cognitive skills capable of orienting students in the public sector and allowing the understanding of financial, economic and public reporting aspects. The management and management tools allow a basic knowledge for the decision-making process. The course of study guarantees skills in terms of communication and ability to work in a team. Furthermore, the goal is to rework the theories and techniques by applying them to practical cases.

Students will acquire practical skills in public policy analysis, definition of social reporting, performance evaluation, efficiency, and equity of public services. The course deals with national and international dynamics and approaches.

The second module –- Public Economics – deals with the role of public sector in modern economies, focusing on market failures, including public good provision, externalities, and asymmetric information. The course will provide students with a basic knowledge of standard public economic theory and empirical public economics focusing on the role and size of the public sector and the fundamental concepts of welfare economics dealing with the trade-off between equity and efficiency and its quantitative evaluation.

Oggetto:

Results of learning outcomes

 

CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE
L’insegnamento fornisce agli studenti gli strumenti e le capacità di comprendere dati relativi alla finanza pubblica e di economia pubblica. L’insegnamento fornisce una lente per comprendere le scelte del management pubblico e le leve decisionali alla base delle scelte decisionali, comunicative, di trasparenza e di partecipazione del cittadino.

CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE
L’insegnamento fornisce strumenti applicativi per la costruzione, formulazione e valutazione di questioni relative all’economia pubblica. L’insegnamento fornisce strumenti applicativi legati alla determinazione e lettura del budget pubblico, dell’adozione di strumenti di rendicontazione e partecipazione pubblica associati al processo di trasparenza e accountability. Inoltre, l’insegnamento garantisce allo studente di comprendere e individuare tecnologie e approcci all’interno delle smart city. 

AUTONOMIA DI GIUDIZIO
L’insegnamento garantisce una capacità di analisi dei problemi legati alla finanza e all’economia pubblica e permette allo studente un giudizio in qualità di consumatore informato. Inoltre, l’insegnamento garantisce una capacità autonoma di lettura basata su budget, reporting e scelte strategiche adottate nel settore pubblico al fine di garantire efficienza ed efficacia all’organizzazione. 

ABILITÀ COMUNICATIVE
L’insegnamento incrementa le capacità comunicative dello studente attraverso project work e attività di problem solving. Il confronto tra pari permette l’acquisizione di competenze comunicative ed espositive guidate.

CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO
Lo studente attraverso lo sviluppo delle tematiche per moduli, esercitazioni, analisi di casi studio svolti per step incrementa la propria capacità di apprendimento. L’analisi delle diverse tematiche attraverso lavori di gruppo e individuali supporta la capacità di apprendimento.

KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
The course provides students with the tools and skills to understand data relating to public finance and public economics. The course provides a lens to understand the choices of public management and the decision-making levers underlying the decision-making, communication, transparency, and participation choices of the citizen.

APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
The course provides application tools for constructing, formulating, and evaluating issues relating to the public economy. The course provides application tools for determining and reading the public budget, adopting reporting tools, and public participation associated with the transparency and accountability process. In addition, the teaching guarantees the student to understand and identify technologies and approaches within smart cities.

INDEPENDENT JUDGEMENT
The teaching guarantees an ability to analyze finance and the public economy problems and allows the student to make a judgment as an informed consumer. In addition, the teaching guarantees independent reading skills based on budget, reporting, and strategic choices adopted in the public sector to ensure the organization's efficiency and effectiveness.

COMMUNICATION SKILLS
The teaching increases the student's communication skills through project work and problem-solving activities. The comparison between peers allows the acquisition of guided communication and exhibition skills.

LEARNING SKILLS
Through the development of the themes for modules, exercises, and analysis of case studies carried out by step, students increase their learning ability. Analyzing the various issues through group and individual work supports learning ability.

Oggetto:

Program

L'insegnamento si articola in due moduli (Public Management e Public Economics) così suddivisi:

Parte I: Management Pubblico

Docente: Valerio Brescia

 

-Introduzione al settore pubblico

- Nuova gestione pubblica e nuova governance pubblica

- Gestione delle finanze pubbliche

- Città intelligenti

- IPSAS

- Bilancio

- Consolidamento nel settore pubblico

- Report sociali e popular financial reporting

Docente: Justyna Fijalkowska

-Immobilizzazioni immateriali e capitale intellettuale

-Concetto di responsabilità sociale d'impresa nelle istituzioni pubbliche e private

-Reportistica di sostenibilità e reportistica integrata

-Scheda segnapunti bilanciata

 

 

Parte II: Economia pubblica

Docente: Francesco Figari

-Definizione delle responsabilità del settore pubblico, S&R 1

-Misurare le dimensioni del settore pubblico, S&R 2

-Deficit fiscali e debito pubblico, S&R 28

-Efficienza del mercato, S&R 3

-Fallimento del mercato, S&R 4

-Beni pubblici e beni privati ​​forniti pubblicamente, S&R 5

-Esternalità e ambiente, S&R 6

-Valutazione della spesa pubblica, S&R 11

-Efficienza ed equità, S&R 7

The teaching is divided into two modules (Public Management and Public Economics) as follows:

Part I: Public Management

Lecturer: Valerio Brescia

  • Introduction to Public Sector
  • New public Management and New Public Governance
  • Public Financial Management
  • Smart cities
  • IPSAS
  • Budgeting
  • Consolidation in the Public Sector
  • Popular Financial Reporting
  • Public Performance

Lecturer : Justyna Fijalkowska

  • Intangibles and Intellectual Capital
  • Corporate Social Responsibility concept in private and public institutions
  • Sustainability reporting and integrated reporting
  • Balanced Scorecard

 

Part II: Public Economics

Lecturer: Francesco Figari

  • Defining public sector responsibilities, S&R 1
  • Measuring public sector size, S&R 2
  • Fiscal deficits and government debt, S&R 28
  • Market efficiency, S&R 3
  • Market failure, S&R 4
  • Public goods and publicly provided private goods, S&R 5
  • Externalities and the environment, S&R 6
  • Evaluating public expenditure, S&R 11
  • Efficiency and equity, S&R 7
Oggetto:

Course delivery

 
 

L’insegnamento è erogato attraverso lezioni formali che promuovono una partecipazione attiva degli studenti. Saranno disponibili materiale didattico e diapositive. Le lezioni formali saranno integrate da esercitazioni pratiche e   confronto in plenaria. Le attività prevedono anche l'analisi di casi studio ed elaborazioni che verranno svolte in aula. La durata del corso è suddivisa proporzionalmente tra il modulo di Public Management e il modulo di Public Economics. I due moduli si svolgono in aula; per motivi di pandemia le lezioni potrebbero subire variazioni secondo le disposizioni disposizione dalla Scuola e dall'Università degli Studi di Torino.

 

L’insegnamento prevede la consegna in aula del materiale didattico e delle diapositive disponibili.

The teaching is delivered by formal lectures promoting an active participation of the students. Teaching material and slides will be available. Formal lectures will be complemented by practical exercises and confrontation in the plenary. The activities also include the analysis of case studies and elaborations that will be carried out in classroom. The duration of the course is divided proportionally between the Public Management module and the Public Economics module. The courses are held in the classroom; for pandemic reasons, the lessons could be given by alternative methods based on the School and the University of Turin rules.

The teaching foresees the delivery of didactic material in the classroom and available slides.

Oggetto:

Learning assessment methods

 

Il voto finale è dato dalla media delle valutazioni dei due moduli.

L'esame del modulo di Public Management consiste in un'attività di relazione scritta e in due lavori di gruppo che devono essere esposti in aula. Se lo studente non intende svolgere i lavori di gruppo, il voto può essere sostituito da una prova scritta composta da tre domande aperte.

L'esame del modulo di Economia Pubblica consiste in una prova scritta, metà a risposta multipla e metà a domande aperte.

The final mark will be the average of the evaluations of the two modules.

The exam of the Public Management module consists in a written report activity and two project works that must be exposed in the classroom. If the student does not intend to carry out group work, the mark can be replaced with a written test consisting of three open questions.

The exam of the Public Economics module consists in written exam, half with multiple choice answers and half with open questions.

Oggetto:

Support activities

 

Il modulo di Economia Pubblica prevede un tutor che supporterà gli studenti con esercitazioni in aula.

 


The Public Economics module provides a tutor who will support students with classroom exercises.

Suggested readings and bibliography



Oggetto:
Book
Title:  
Economics of the Public Sector - 4th Edition
Year of publication:  
2015
Publisher:  
W. W. Norton & Company
Author:  
Stiglitz, J. E. and Rosengard J. K.
ISBN  
Required:  
Yes


Oggetto:
Book
Title:  
Economia del settore pubblico, 3rd edizione italiana a cura di Gastaldi F. e Pisauro G.
Year of publication:  
2018
Publisher:  
Hoepli
Author:  
Stiglitz Joseph Eugene Rosengard Jay K. Gastaldi F. (cur.) Pisauro G. (cur.)
ISBN  
Required:  
No
Oggetto:

Bibliography:

Biancone, P. P., Secinaro, S., & Brescia, V. (2016). The Popular Financial Reporting: Focus on Stakeholders—The first European Experience. International Journal of Business and Management11(11).

Biancone, P., Secinaro, S., Brescia, V., & Iannaci, D. (2019). The Popular Financial Reporting between Theory and Evidence. International Business Research12(7), 45-56.

Grossi, G., Biancone, P. P., Secinaro, S., & Brescia, V. (2021). Dialogic accounting through popular reporting and digital platforms. Meditari Accountancy Research.

Grossi, G., & Soverchia, M. (2011). European Commission adoption of IPSAS to reform financial reporting. Abacus47(4), 525-552.

Secinaro, S., Brescia, V., Iannaci, D., & Jonathan, G. M. (2022). Does citizen involvement feed on digital platforms?. International Journal of Public Administration45(9), 708-725.

Esposito, P., Brescia, V., Fantauzzi, C., & Frondizi, R. (2021). Understanding social impact and value creation in hybrid organizations: The case of Italian civil service. Sustainability13(7), 4058.

Secinaro, S., Brescia, V., Lanzalonga, F., & Santoro, G. (2022). Smart city reporting: A bibliometric and structured literature review analysis to identify technological opportunities and challenges for sustainable development. Journal of Business Research149, 296-313.

Brescia, V. (2019). The popular financial reporting: new accounting tool for Italian municipalities. FrancoAngeli.



Oggetto:

Notes

 

For the not attending students the final mark is the result of a written exam concerning the teaching materials (handouts, articles, updating material, etc.) provided to the students by Moodle.

 


For the not attending students the final mark is the result of a written exam concerning the teaching materials (handouts, articles, updating material, etc.) provided to the students by Moodle.

Enroll
  • Open
    Enrollment opening date
    01/03/2020 at 00:00
    Enrollment closing date
    31/12/2022 at 23:55
    Oggetto:
    Last update: 03/10/2022 10:33
    Non cliccare qui!