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Marketing (on-line)

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Marketing (on-line)

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Academic year 2021/2022

Course ID
MAN0549
Teacher
Fabrizio Mosca (Lecturer)
Year
2nd year
Teaching period
Second term
Type
Distinctive
Credits/Recognition
6
Course disciplinary sector (SSD)
SECS-P/08 - economia e gestione delle imprese
Delivery
E-learning
Language
English
Attendance
Online
Type of examination
Oral
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Sommario del corso

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Course objectives


Il corso di marketing si pone l'obiettivo di definire il ruolo del marketing all'interno dell'impresa illustrarne i principi e le regole.


The marketing course has the purpose to define the role of the marketing function inside a company and illustrate its principles and rules.

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Results of learning outcomes

Conoscenza e capacità di comprensione. Il corso permette di conoscere la storia del marketing e di inquadrare i compiti che la funzione marketing ha nel contesto aziendale. Inoltre, sottolinea come il marketing e l'ambiente esterno sono strettamente collegati. Vengono poi illustrati i principali modelli di analisi utili a studiare il marketing e per definire le azioni di marketing da intraprendere.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione. I modelli studiati saranno applicati attraverso l'utilizzo di casi aziendali. 

Knowledge and understanding capacity. During the course, through face-to-face lessons, students will be provided with the knowledge about marketing strategies applied to national and international companies.

Capacity to use knowledge and understanding. The notion studied will be applied through the analysis of specific case studies.

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Course delivery


Il corso è disponibile sulla piattafroma startunito


The course will be delivered by Startunito platform.

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Learning assessment methods

ATTENZIONE: a causa dell'emergenza Covid 19 l'esame sarà orale e pianificato attraverso Webex.

Potrai sostenere l'esame finale una volta ottenuto il certificato di Startunito.

WARNING: According to the provisions of the University of Turin and the Department of Management, MARKETING EXAM ONLINE IS SCHEDULED

OFFLINE. The exam will be oral and consists of 3/5 questions.

ONLINE through WebEx. The exam will be oral and consists of 3/5 questions. Remember that you have to register for the exam by the deadline. If you don't register for the exam, you can't do the exam.

 

YOU CAN ACCESS THE FINAL EXAM ONCE YOU HAVE GAINED THE STARTUNITO CERTIFICATE.

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Support activities


Il corso include diversi video che permettono un approfondimento dei concetti base.


The course includes some video that allows students to deepen the main topics.

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Program

Parte prima

- Principi di marketing
L'evoluzione della funzione di marketing all'interno dell'impresa - Definizioni classica e moderna del marketing- Micromarketing and macromarketing - Il marketing e le altre aree funzionali dell'impresa - Il marketing e l'ambiente generale e specifico della impresa.
Pianificazione strategica e di marketing
La pianificazione strategica - Il marketing e le strategie competitive - Dalla strategia corporate alla strategia di marketing - Le diverse strategie di marketing in relazione alla posizione occupata dall'impresa sul mercato.
Il mercato
Il comportamento di acquisto del consumatore - Il comportamento di acquisto delle organizzazioni - L'analisi della concorrenza - Le ricerche di mercato ed il sistema informativo- La segmentazione - Il posizionamento.

Parte seconda

Le variabili del marketing mix
Politiche di prodotto/servizio - Sviluppo di nuovi prodotti/servizi - Le politiche di prezzo: i metodi di determinazione del prezzo - Le politiche di distribuzione: la scelta dei canali, l'intensità di distribuzione, la gestione dei canali -Strategie di promozione - La vendita mediante personale, la pubblicità e le pubbliche relazioni

First session

- Marketing basics
Evolution of the marketing function inside a company – Marketing: classic and modern definiton - Micromarketing and macromarketing - Marketing related to other functional areas in a company - Marketing and company framework generic and specific.
Strategic planning and marketing planning
Strategic planning – Strategic analysis and its utility for marketing - Marketing and strategies development - Marketing and competitive strategies – Marketing strategies in a company – From corporate strategy to marketing strategy – Different marketing strategies linked to company market position.
The market
Customer behavior – Organization behavior – Competitive analysis – Market researches and information technology
- Segmentation - Positioning.

Second session


Marketing mix variables
Product and service policies – New products/services development – Price determination methods – Market prices in specific conditions – Distribution channel choice, distribution intensity, channel managing - Logistics – Promotion strategies – The role of employees in sales, advertisement and public relation - Internet marketing: application fields and managing strategies – Marketing strategies plan e management 

Suggested readings and bibliography

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Kotler, P., Armstrong, G., Harris, L. C., & Piercy, N. (2017). Principles of Marketing. European edition. Essex: Pearson Education Limited.



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Note

“Le modalità di svolgimento dell'attività didattica potranno subire variazioni in base alle limitazioni imposte dalla crisi sanitaria in corso. In ogni caso è assicurata la modalità a distanza per tutto l'anno accademico”

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Last update: 05/08/2021 11:14
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