Vai al contenuto principale
Coronavirus: aggiornamenti per la comunità universitaria / Coronavirus: updates for UniTo Community
Oggetto:
Oggetto:

Business organisation - Stream B

Oggetto:

Business organisation - Stream B

Oggetto:

Academic year 2019/2020

Course ID
MAN0272
Teaching staff
Francesca Ricciardi (Lecturer)
Zhanna Belyaeva (Lecturer)
Alberto Bertello (Tutor)
Daniel Torchia (Tutor)
Year
2nd year
Type
Distinctive
Credits/Recognition
6
Course disciplinary sector (SSD)
SECS-P/10 - organizzazione aziendale
Delivery
Formal authority
Language
English
Attendance
Obligatory
Type of examination
Written
Oggetto:

Sommario del corso

Oggetto:

Course objectives

L' insegnamento si propone illustrare il nesso tra modello di business e soluzioni organizzative; le principali tipologie di forme organizzative; e alcuni tra i più importanti meccanismi e strumenti di coordinamento e controllo all'interno delle organizzazioni sia pubbliche che private. 

This class aims to illustrate the link between business model and organizational solutions; the main types of organizational forms; and some of the most important mechanisms and tools for improving coordination and control in organizations. 

 

Oggetto:

Results of learning outcomes

-Conoscenza e capacità di comprensione. Capire le principali soluzioni che le aziende adottano per risolvere i problemi organizzativi e come si collocano i problemi organizzativi nel complesso della più generale problematica dell'amministrazione aziendale. 

-Capacità di applicare conoscenza e comprensione. Saper applicare le logiche dell'organizzazione aziendale nell'analisi di casi aziendali opportunamente semplificati.

-Autonomia di giudizio. Saper condurre un'analisi, seppur semplificata, delle problematiche organizzative correlate alla discussione di casi aziendali.

-Abilità comunicative. Imparare a illustrare e discutere specifiche problematiche legate all'organizzazione aziendale, utilizzando appropriati supporti, anche informatici.

-Capacità di apprendimento. Verificare in itinere il grado di apprendimento degli argomenti trattati, attraverso un confronto con la docenza ed eventualmente con altri studenti.

 

- Knowledge and understanding: Understanding the main solutions that enterprises and public institutions adopt to address organizational problems, and the role of organizational issues in the wider picture of administrative disciplines.

- Applying knowledge and understanding: Applying organizational concepts and techniques in the analysis of simplified business cases.

- Making judgements. Developing evaluations (although simplified) around the organizational issues implied in concrete business cases.

- Communication skills. Illustrating and discussing, also through digital tools, specific business organization issues.

- Learning skills. Progressively checking the level of learning, through constructive interactions with the teacher and other students.

Oggetto:

Course delivery

L'insegnamento si articola su 42 ore di didattica frontale (6 CFU).

This is a 42-hour class (6 CFU).

Oggetto:

Learning assessment methods

L'esame consiste in due prove scritte.

La prima prova conterrà 12-15 domande a risposta chiusa e assegnerà max. 12-15 punti. Occorre totalizzare almeno il 40% di risposte corrette per poter accedere alla seconda prova.

La seconda prova conterrà 3 domande complesse (commenti guidati a casi aziendali studiati a lezione) e assegnerà max. 16-18 punti, che verranno sommati ai punti guadagnati con la prima prova.

Ulteriori punti aggiuntivi (max. 2-3) potranno essere assegnati con lavori di gruppo.

Il voto verrà assegnato in trentesimi. La lode verrà attribuita a studenti che avranno totalizzato min. 31 punti come somma di prima e seconda prova e eventuali lavori di gruppo.

 

The exam consists of two written tests. Only students who pass the first test (minimum 40% of correct answers) can access the second test.

The first test includes 12-15 multi-choice questions (one point for each correct answer).

The second test includes three complex questions (maximum 16-18 points overall): students will conduct guided analyses of three cases studied in class. 

Students will be given the possibility to gain additional points (maximum 2-3) by participating in optional activities and/or group works.

The sum of the points gained with the first test and second test will result in the final grade. The maximum grade (30 cum laude) will be given to students who will achieve at least 31 points overall.

Oggetto:

Support activities

Discussione di casi aziendali, lavori individuali/di gruppo.

Ricevimento settimanale.

Discussion of business cases, individual/group work.

Weekly office hours.

Oggetto:

Program

-      Introduzione al modello di business e al business model canvas

-      Elementi di analisi delle principali forme organizzative e lettura di organigrammi

-      Meccanismi di coordinamento e controllo, con focus sulle implicazioni organizzative della digitalizzazione

-      Modelli di management e cultura organizzativa

-      Introduzione all’analisi della microstruttura organizzativa, elementi di group work e task management

 

- Introduction to the business model canvas

- Introduction to the analysis of the main organizational forms; organizational charts

- Mechanisms for coordination and control

- Information systems and digitalization: organizational implications

- Management style, organizational culture

- Introduction to organizational micro-structure, group work, task management

Suggested readings and bibliography

Oggetto:

JONES J.R., Organizational Theory, Design and Change 7th edition - Pearson

LUCIDI DEL CORSO (verranno messi a disposizione sulla piattaforma Moodle)

JONES J.R., Organizational Theory, Design and Change 7th edition – Pearson

Course slides (on Moodle)



Oggetto:
Last update: 31/01/2020 12:15
Non cliccare qui!