- Oggetto:
- Oggetto:
German Language
- Oggetto:
German Language
- Oggetto:
Academic year 2024/2025
- Course ID
- MAN0288
- Teachers
- Kirsten Struve (Lecturer)
- Year
- 1st year, 2nd year, 3rd year
- Teaching period
- Annual
- Type
- Elective
- Credits/Recognition
- 6
- Course disciplinary sector (SSD)
- L-LIN/14 - language and translation - german
- Delivery
- Formal authority
- Language
- German
- Attendance
- Obligatory
- Type of examination
- Written and oral
- Prerequisites
- Before starting the course GERMAN LANGUAGE, there are no specific requirements for the knowledge of the German language. The basic knowledge of grammatical terminology will be introduced in the preparatory tutor courses. For the official course (Plenaria) the knowledge of grammatical terminology is required. It is recommended to reach the level A2+ of the common European Framework of Reference after the preparatory tutor courses.
- Oggetto:
Sommario del corso
- Oggetto:
Course objectives
Level B1 of the Common European Framework of Reference (written and oral).
The German Language Course consists of two parts.
The first part consists of language exercises with mother tongue teachers, which take place in the first term. Students are divided into three groups based on the linguistic level of entry.
The student's language level is ascertained by means of a test that will take place online.In the second and third terms the student must attend the official course (Plenaria) held by the teacher. The course is devoted to the structures of the German sentence and the economic, financial and legal lexicon.
In order to be admitted to the final exam, it is necessary to have attended the official course.Livello B1 del quadro comune europeo di riferimento (scritto e orale)
Il corso si articola in due parti. La prima parte consiste in esercizi con insegnanti madrelingua nel primo trimestre. Gli studenti vengono divisi in gruppi di apprendimento a seconda le loro conoscenze del tedesco che saranno stabiliti con un test d'ingresso online.
Nel secondo e nel terzo trimestre la frequenza del corso principale (Plenaria) è obbligatoria. Nel corso principale vengono trasmesse grammatica, struttura e lessico dall'ambito socio-economico e dal contesto lavorativo.
Per essere ammesso all'esame finale, è necessario di aver frequentato il corso principale.
- Oggetto:
Results of learning outcomes
At the end of the course the students will be able to:
Knowledge and Understanding:
Can read texts of medium difficulty linked to a working context and to an economic topic. Students can understand and take the basic information of a text and they will be able to apply their knowledge in texts, using methods taught during the course.
Ability to apply knowledge and understanding:
Can make a summary of written texts, films and audio-texts. Can write all kinds of e-mails linked to a daily and to a working context. Can write a comment, a proposal or a report. Is able to express herself/himself in a working context.
Autonomy judgement:
Can analyze texts, data and simple graphics, draw conclusions and express an opinion. Can discuss with others defendig the own opinion and proposing solutions.
Communication skills:
Can converse in various daily and in working contexts. Can react to various audio-texts and to opinions of others. Can give a short comment spontaneously. Can present a well known argument, for example in form of a report.
Learning skills:
Can use the German Language in a basic autonomous way. Knows how to do research on websites or other sources edited in German, is able to comunicate with German natives in daily life situations and in daily work contexts.
Support for learining disabilities or other disabilities:
During the lessons and above all during the exams, for students with disabilities will be given more time for the exercises. Personal meterials as mind maps, personal notes and images can be used.
Al termine dell'insegnamento la studentessa/lo studente sarà in grado di:
Conoscenza e capacità di comprensione:
Può comprendere testi di media difficoltà legati - oltre ad argomenti di quotidianità - ad un contesto lavorativo o economico. Può trarre le informazioni più importanti da testi vari. Applicando dei metodi speficifi di lettura e comprensione, può comprendere testi scritti con un lessico comune e socio-economico.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione:
Può fare un riassunto di film, testi scritti o ascoltati. Sa scrivere delle e-mail che riguardano situazioni quotidiani e l'ambito di lavoro. Può scrivere un commento, una proposta o una relazione. E' capace di esprimersi in un contesto lavorativo ed economico.
Autonomia di giudizio:
Può analizzare testi, dati e grafici non complessi, trarre conclusioni ed esprimere un'opinione. E' in grado di discutere con altri in lingua tedesca, difendendo i propri punti di vista o proponendo delle soluzioni.
Abilità comunicative:
Può conversare in contesti di lavoro e di economia oltre a contesti di quotidianità. E' in grado di reagire a testi audio, a discorsi diretti e a opinioni espresso da terzi. Può fare un breve commento spontaneamente. Può presentare un argomento ben conosciuto, per esempio in forma di una relazione.
Capacità di apprendimento:
Sa usare la lingua tedesca in relativa autonomia, può fare una ricerca consultando siti web e fonti di lingua tedesca. E' capace di comunicare con un madrelingua tedesco in situazioni quotidiani e in contesti di lavoro.
Supporto per studenti con disabilità di apprendimento o altre disabilità:
Agli studenti con disabilità sarà dato più tmpo per svolgere gli esercizi, durante le lezioni e soprattutto durante gli esami. E' ammesso l'uso di materiale personale come mappe concettuali, appunti e immagini.
- Oggetto:
Program
The course includes the acquisition of basic grammatical skills (phonology, morphology, syntax and vocabulary) up to the B1 level of the CEFR.
During the official course, the language of economics will be introduced.
Students will also learn many aspects of social and economical German culture. They will learn how to analyze texts and documents of medium difficulty from a working context with specific notions and methods.
Programma:
Nel corso vengono acquisiti le conoscenze base di grammatica (fonetica, morfologia, sintassi e lessico) corrispondente al livello B1 del quadro comune europeo di riferimento.
Nel corso principale (Plenaria) vengono introdotte lessico e strutture grammaticali in funzione alla conoscenza del contesto lavorativo ed economico.
Gli studenti conosceranno aspetti della cultura socio-economica tedesca. Saranno in grado di interpretare testi e documenti da contesti di lavoro di difficoltà media usando tecniche e metodi specifici.
- Oggetto:
Course delivery
Organization, tests and Final Exam:
Students who regularly attend the preparatory tutor's courses will be able to take the tests that contributes to forming the final grade.
Those who do not attend the exercises will not have a credit.
Students are reminded that it is highly recommended to follow the language exercises and to use the support of the SAC (Self Assessment Center) by doing conversation with a tutor.The official course (Plenaria) includes a written exam and an oral exam on the course contents.
The written exam consists of: grammar and vocabulary, comprehension of a social-economical text and writing an e-mail or a similar text. The contents of the written final exam are based on the texts cited below (suggested readings and bibliography).
The oral exam consists of a report ppt of a German/Austrian/Swiss company or product. It is permitted to use a monolingual or bilingual dictionary in printed form.
Struttura, test ed esame finale:
Gli studenti che frequentano i corsi propedeutici (tutorati) saranno in grado di sostenere un test fine corso che contribuisce al voto finale dell'esame. Chi non sostiene i test, non ottiene nessun punteggio.
Si raccomanda la partecipazione ai corsi preparatori/tutorati e all'uso del supporto con conversazioni al SAC (Self Assessment Center) con un tutor.
L'esame finale scritto consiste in una parte di grammatica e lessico specifico, in una comprensione di un testo socio-economico e della redazione di un'e-mail oppure di un testo simile. I contenuti si riferiscono ai testi citati sotto (testi consigliati e bibliografia).
L'esame finale orale consiste in una presentazione ppt su un'azienda oppure un prodotto di origine tedesca/austriaca/svizzera. Durante l'esame è consentito l'uso di un dizionario monolingue o bilingue in forma cartacea.
- Oggetto:
Learning assessment methods
Lessons and exercises with tutors during the first and second terms.
Official course with the lecturer on the second and third terms.
In both courses, tutorials and main courses, interactive methods are used in order to enable the students to react, as to say to understand and to produce/reproduce written and oral texts according to various situations. Teamwork and lecture.
Teaching material will be distributed on the MOODLE-platform. For every lesson is available a sythesis (PDF) and (not for every lesson) additional materials as readings, grammar summary or audio-files.
Assessment methods:
Written exams consists in the first part grammar and lexical exercises made of multiple choice, exercises with blanks or assigning words. The second part is a comprehension test with questions to answer with "right" or "wrong". The third part consists of writing a short text from working context, as e-mails. Duration: 2 hours. Grading scale: The maximum is 30/30, the minimum to pass the exam is 18/30. Before the oral exam, there will be a feedback, the students can see their written exams and there will be explanations. The oral exam consists of a presentation (with files, as power point) of a German, Austrian or Swiss (German) product or company. Duration: (including questions from the examiners): 15 minutes. The oral exam weighs twice (2/3).
Modalità di insegnamento:
Lezioni ed esercizi con i tutor durante il primo e secondo trimestre nei corsi propedeutici.
Lezioni ed esercizi con la docente titolare durante il secondo e terzo trimestre nel corso principale (Plenaria).
Nei tutorati e nel corso principale vengono applicati metodi di insegnamento specifici, cioè lezioni frontali, lavori di gruppo e di coppia per mettere gli studenti in grado di agire e reagire a vari situazioni.
Il materiale didattico sara disponibile, per ogni lezione, sulla piattaforma MOODLE, un protocollo sintetico della lezione in forma PDF. Ci può essere materiale aggiuntivo come testi da leggere o di ascolto o anche riassunti di grammatica (files oppure dei link).
Metodi di valutazione:
Gli esami scritti consistono di una parte di esercizi di grammatica e di lessico (prima parte), di un testo di lettura con domande e risposte "vero" o "falso" (seconda parte). Infine, ci sarà un esercizio di scrittura dal contesto di lavoro: per esempio la redattare una e-mail (terza parte). L'esame scritto dura due ore. Valutazione: il punteggio massimo è 30/30, il minimo per passare l'esame scritto è 18/30. Prima dell'esame orale, gli studenti possono vedere il loro esame scritto e saranno dati spiegazioni in caso di errori. L'esame orale consiste nella presentazione (con slides, per esempio power point) di un prodotto o di un'azienda tedesca, austriaca o svizzera tedesca. L'esame orale dura (con eventuali domande e discussione) 15 minuti. Il voto dell'esame orale vale due volte (2/3).
- Oggetto:
Support activities
In addition to the official German Language course, students should attend the tutor's courses and the SAC in order to prepare in a better way the final exam. Furthermore, there will be a reception hour after the lessons, if requested by the students.
Oltre il corso principale, si raccomanda la partecipazione ai corsi preparatori/tutorati e la frequenza del SAC, per prepararsi al meglio all'esame finale.
Dopo le lezioni ci sarà unora di ricevimento, se richiesto dagli studenti.
Suggested readings and bibliography
- Oggetto:
- Book
- Title:
- Im Beruf Neu A2+/B1- Deutsch als Fremd- und Zweitsprache
- Year of publication:
- 2019
- Publisher:
- Hueber Verlag GmbH & Co. KG, München, Deutschland
- Author:
- Isabel Buchwald-Wargenau, Dagmar Giersberg
- ISBN
- Chapters:
- 1-10
- Notes:
- Parts and contents of some chapters might be reduced
- Required:
- Yes
- Oggetto:
For the courses of the first term (preparatory courses, tutorials): Motive A1-B1, Kursbuch e Arbeitsbuch Year of publication: 2015, Publisher: Hueber. Authors: Willfried Krenn, Herbert Puchta.
For the course of the second/third term (official course): Im Beruf neu A2+/B1 Kursbuch and Arbeitsbuch (textbook and exercise book) Year of Pubblication 2019, Publisher Hueber, authors: Isabel Buchwald-Wargenau, Dagmar Giersberg.
Grammar for the tutorials and for the main course: Grammatik aktiv. Year of Publication: 2018. Publisher: Cornelsen Verlag GmbH, Berlin. Authors: Friederike Jin, Ute Voß. ISBN: 978-3-06-023972-6.
Testi consigliati e Bibliografia:
Per i corsi propedeutici del primo e secondo trimestre: Motive A1-B1, Kursbuch e Arbeitsbuch. Anno di pubblicazione: 2015, Editore: Hueber. Autori: Wilfried Krenn, Herbert Puchta.
Per il secondo e il terzo trimestre (Corso principale): Im Beruf neu A2+/B1, Kursbuch e Arbeitsbuch. Anno di pubblicazione: 2019, Casa editrice: Hueber, autrici: Isabel Buchwald-Wargenau, Dagmar Giersberg https://www.hueber.de/im-beruf-neu/
Grammatica per tutti i corsi: Grammatik aktiv. Anno di pubblicazione: 2018, Casa editrice Cornelsen Verlag GmbH, Autrici: Friederike Jin, Ute Voß. ISBN: 978-3-06-023972-6
- Oggetto:
Class schedule
- Enroll
- Open
- Oggetto: